Wegański smalec z białej fasoli i jabłka

Wegański smalec z białej fasoli i jabłka

Wegański smalec z białej fasoli jest bogatym źródłem białka i składników odżywczych. W diecie wegańskiej i wegetariańskiej musimy szczególnie o nie zadbać. Do najlepszych roślinnych źródeł białka zaliczamy: rośliny strączkowe, tofu, tempeh i orzechy. Białko jest niezbędnym makroskładnikiem i nie możemy go pomijać. Będąc na diecie roślinnej musimy zadbać, aby dostarczać jego odpowiednią ilość, ale także o odpowiednie skomponowanie posiłku tak, aby zawierał wszystkie aminokwasy.

Biała fasola w 100 g zawiera 10 g białka. Jednak nie jest to białko pełnowartościowe (nie zawiera pełnego składu aminokwasów), dlatego należy ją łączyć z produktami, które te aminokwasy zawierają np. produkty zbożowe. Oprócz białka fasola jest bogatym źródłem błonnika i składników mineralnych jak żelazo, magnez czy wapń. O znaczeniu błonnika i jego roli dla naszego zdrowia (Błonnik i jego znaczenia dla zdrowia) i o żelazie w diecie roślinnej (skąd czerpać żelazo w diecie), już kiedyś pisałam.

Do zalet strączków zaliczamy także niski indeks glikemiczny i wysoki indeks sytości. Co oznacza, że nie powodują gwałtownych skoków glukozy we krwi i sycą na długo.

Wiele osób unika strączków w swojej diecie z powodu problemów jelitowych, które wywołują. Odpowiadają za to lektyny, które występują w strączkach. Możemy sobie z nimi poradzić za pomocą namaczania. Przed spożyciem nasion roślin strączkowych powinniśmy je moczyć w wodzie przez od 8h do 12h. W praktyce najlepiej namoczyć je na noc, a ugotować rano. Do wody możemy dodać 0.5 łyżeczki sody, która zmiękczy wodę i ułatwi jej wnikanie do środka.

Przepis na wegański smalec z jabłkiem

wegański smalec z białej fasoli, dietetyk , żelazo w diecie, smalczyk z białej fasoli

Składniki na wegański smalec:

  • 200 g ugotowanej białej fasoli
  • 130 g jabłka – jedna mała sztuka
  • 1 łyżeczka majeranku
  • sól, pieprz

Przygotowanie wegańskiego smalcu:

Jabłko myjemy, wydrążamy i kroimy na małe kawałki, następnie dusimy na patelni z odrobina wody, gdy zmięknie łączymy z fasolą. Fasolę i jabłko blendujemy na gładką masę, doprawiamy i gotowe!