Blog

Jesienna owsianka z miodem, figami i orzechami pekan

Jesienna owsianka z miodem, figami i orzechami pekan

Owsianka to jedna z najlepszych opcji na szybkie śniadanie. Sposobów na przygotowanie owsianki mamy kilka. Możemy ugotować ją na mleku krowim, roślinnym czy zalać wrzątkiem, a następnie połączyć z jogurtem. Główne rolę w owsiance stanowią dodatki przez co to jedna z potraw, którą można przygotować 

Dieta w insulinooporności – jadłospis na 1800 kcal

Dieta w insulinooporności – jadłospis na 1800 kcal

Insulinooporność jest zaburzeniem metabolicznym, w którym organizm charakteryzuje się obniżoną wrażliwością tkanek na insulinę. Insulinooporność nie jest chorobą i należy to podkreślić, jest stanem, który chorobę poprzedza. Jest swojego rodzaju lampką ostrzegawczą, który ostrzega, że jeśli nic nie zmienimy w dotychczasowym stylu życia, to czeka 

Insulinooporność – przyczyny, objawy, leczenie

Insulinooporność – przyczyny, objawy, leczenie

Aby zrozumieć na czym polega insulinooporność musimy wiedzieć czym jest insulina, po co jest nam potrzebna i jak działa. Insulina jest hormonem wytwarzanym przez trzustkę, gdy poziom glukozy we krwi wzrośnie. Jej zadaniem jest przetransportowanie glukozy z krwi do tkanek głównie mięśni, wątroby i tkanki tłuszczowej. 

Jak obniżyć indeks glikemiczny posiłku?

Jak obniżyć indeks glikemiczny posiłku?

Po każdym posiłku, który zawiera w sobie węglowodany rośnie poziom cukru we krwi. Jednak po niektórych produktach cukier ten rośnie szybko, a po niektórych wolno. Dzieje się tak, dlatego że każdy rodzaj węglowodanów jest rozkładany przez układ trawienny na cukry proste, które dostają się do 

Czy warto stosować detoks? I co na to badania naukowe

Czy warto stosować detoks? I co na to badania naukowe

Detoks ma poprawić nasze samopoczucie, wspomóc odchudzanie, sprawić, że będziemy mieć więcej energii i pozbędziemy się toksyn z organizmu. Niektórzy dietetycy proponują detoks przed dietą odchudzającą, aby lepiej spalać tkankę tłuszczową, ale czy na pewno ma to sens?  Co oznacza słowo detoks? Zacznijmy od przyjrzenia 

5 najczęstszych przyczyn nadmiernej masy ciała

5 najczęstszych przyczyn nadmiernej masy ciała

Rozpoczynając współpracę jednym z pytań, które zawsze zadaje, jest pytanie dotyczące przyczyn niechcianej masy ciała: “Jak uważasz, co doprowadziło Cię do niechcianej masy ciała?”. Znalezienie przyczyny jest najważniejszym elementem, aby móc wyeliminować problem. Inaczej będziemy działać po omacku, a co za tym idzie, będziemy popełniać 

Mąki bezglutenowe + przepis na naleśniki gryczane

Mąki bezglutenowe + przepis na naleśniki gryczane

Osoby, które muszą wyeliminować gluten, mają nie lada wyzwanie, aby zastąpić podstawowe produkty żywnościowe w diecie. Gluten naturalnie występuję w ziarnach pszenicy, jęczmienia i żyta. Owies bardzo często jest zanieczyszczony glutenem, dlatego często można się spotkać z zaleceniami, aby owies również usunąć z diety. Jednak, 

Tłuszcze w diecie i ich rola w organizmie

Tłuszcze w diecie i ich rola w organizmie

Niezbilansowana konsumpcja tłuszczu może być przyczyną nowotworów i chorób układu krążenia. Tłuszcz w diecie jest najbardziej kalorycznym makroskładnikiem 1g tłuszczu dostarcza 9 kcal, dla porównania białka czy węglowodany 4 kcal w 1g. Czy to oznacza, że powinniśmy wykluczyć tłuszcze z diety i obwiniać je za otyłość? 

Czym jest indeks i ładunek glikemiczny?

Czym jest indeks i ładunek glikemiczny?

W diecie większości z nas węglowodany stanowią średnio 50-60% dziennego jadłospisu. Każdy pokarm, który zjemy musi zostać rozłożony na mniejsze cząsteczki, aby się wchłonął. Dopiero wtedy zostaje wykorzystany przez organizm. W przypadku węglowodanów cząsteczkami tymi są monosacharydy, głównie glukoza.  Indeks glikemiczny (IG) jest wskaźnikiem, który 

Węglowodany – czym są i gdzie ich szukać?

Węglowodany – czym są i gdzie ich szukać?

Czym są węglowodany? Węglowodany to grupa produktów spożywczych, które stanowią jedno z podstawowych źródeł energii w diecie. Z chemicznego punktu widzenia to związki składające się z węgla, wodoru i tlenu. Węglowodany znajdują się w takich produktach jak ryż, makaron, pieczywo, kasze, warzywa, owoce, cukier, miód